donderdag 25 november 2021
Je denkt erover om over te stappen op private lease, of misschien wil je een andere auto kopen. Bij de meeste autobedrijven en private leasemaatschappijen kun je jouw oude auto inruilen. Daarnaast bestaan er bedrijven die je auto opkopen. Je auto inruilen of verkopen aan een opkoper is snel geregeld en bespaart je dan ook een hoop tijd en moeite. Toch kan het zijn dat je net waar meer voor jouw auto krijgt als je deze particulier verkoopt. Heb je een goede, courante auto, dan kan dit zeker de moeite waard zijn. Hieronder lees je precies hoe je de verkoop van jouw eigen auto kunt aanpakken.
De potentiële koper is op zoek naar een auto waar hij of zij zichzelf in ziet rijden. Dit plaatje wordt makkelijker en sneller gevormd als een auto schoon en opgeruimd op de foto staat. Zorg dat er geen persoonlijke spullen meer in de auto liggen en vergeet ook niet die koffiebeker van eergisteren weg te halen. Was de auto en haal er een stofzuiger doorheen. Kijk even kritisch naar de bekleding en probeer vlekken zo goed mogelijk schoon te maken met een doek.
Je hebt het misschien al vaker gehoord, maar goede foto’s zijn eigenlijk het belangrijkste als het gaat om autoverkoop. Je kunt natuurlijk het uiterlijk van de auto goed beschrijven, maar ook hier geldt dat een foto meer zegt dan duizend woorden. Heeft de auto een onberispelijke metallic lak, of juist fantastische lichtmetalen velgen? Leuk, maar de potentiële koper beoordeelt dat liever zelf met behulp van scherpe, duidelijke foto’s. Maak foto’s van zowel de binnen- als buitenkant van de auto en maak ook foto’s van belangrijke details. Vergeet verder niet eerlijk te zijn over de staat van de auto; zet eventuele beschadigingen op de foto en licht deze ook toe in de tekst. De mooiste foto’s worden gemaakt met helder daglicht. Maak de foto’s vanaf ongeveer koplamphoogte en zorg dat de auto recht en volledig in beeld is.
De website met veruit de meeste autokopers is Marktplaats. Bij SmiLease gebruik ik deze site ook altijd voor de verkoop van onze occasions. Wil je zoveel mogelijk autoverkopers in één keer aanspreken, dan is Marktplaats een goed middel. Een ander kanaal dat steeds vaker voor verkoop gebruikt wordt is Facebook. Je kunt jouw auto gratis op de Marketplace van Facebook aanbieden, maar er bestaan ook vele, vaak regionale, verkoopgroepen waarvan je lid kunt worden en waarin je jouw auto te koop kunt aanbieden.
Neem hier even de tijd voor. Begin met een goede titel. Deze bestaat idealiter uit het merk, model en de uitvoering van jouw auto met in het kort erachter de drie belangrijkste eigenschappen. Beschikt jouw auto over bijvoorbeeld een panoramadak, cruise control en parkeersensoren? Kort dit dan af tot: PANO | CRUISE | PDC. Zo blijft de hele titel leesbaar en bevat hij toch onderscheidende eigenschappen. Schrijf een goed leesbare tekst en zorg vooral dat hij niet te lang wordt. Begin met een korte inleiding waar je de auto (merk, type, uitvoering) met het bouwjaar, de kilometerstand en de drie belangrijkste eigenschappen noemt. Daarna kun je een aantal aanvullende opties noemen. Vertel vervolgens iets over het onderhoud; wanneer is dit voor het laatst gedaan? Benoem eventueel belangrijke zaken die je recentelijk hebt laten vervangen. Je kunt hierbij denken aan de distributieriem of -ketting, remblokken en -schijven, banden etc. Daarna is het belangrijk om ook eventuele schade, kleinere beschadigingen en (technische) mankementen te benoemen. Wees eerlijk en geef de potentiële koper de informatie die je zelf ook zou hebben gewenst bij de aankoop van jouw auto. Dit is iets wat ik zelf altijd erg belangrijk vind bij de verkoop van occasions bij SmiLease en dat wordt door potentiële kopers zeer gewaardeerd!
Wanneer je jouw auto verkoopt, heb je wat betreft de verkoopprijs twee opties. Je kunt kiezen voor een vraagprijs, of je kiest voor ‘bieden’. Ook als je kiest voor het laatste is het goed om een inschatting te maken van wat jouw auto waard is. Probeer een eerlijke inschatting te maken, pas op met emotionele waarde. Voor jou is de auto misschien meer waard dan wat hij eigenlijk nog kan opbrengen. Kijk goed naar wat soortgelijke auto’s opbrengen. Zelf gebruik ik altijd Gaspedaal omdat je hiermee eenvoudig soortgelijke auto’s kunt filteren en ik kijk ook altijd op Marktplaats. Heeft de auto net een onderhoudsbeurt gehad, of nieuwe banden? Dan mag je best de prijs iets hoger maken dan de prijs van de gemiddelde soortgelijke auto. Heeft de auto wat schade of zijn er onderdelen aan vervanging toe? Wees dan ook realistisch en maak de prijs iets voordeliger. Zelf zorg ik er altijd voor dat onze auto's tot de top vijf scherpst geprijsde auto's behoren. Goed om te weten is wel dat hoe langer de auto te koop staat, hoe slechter dit is voor de opbrengst. Zet je de auto eerst eigenlijk te duur te koop en daarna voor een prima prijs, dan kan dit zorgen dat de auto alsnog niet snel verkocht wordt. Had je hem direct voor de prima prijs te koop aangeboden, dan is de kans groot dat hij op korte termijn wel werd verkocht.
Zodra de verkoopadvertentie online staat, kan de verkoop beginnen. Schrik niet hoeveel reacties je soms op een auto krijgt, en ook hoeveel ‘dit-wordt-toch-niets-reacties’ daar soms tussen zitten. Of hoeveel mensen een berichtje sturen en minder bieden. Weet je zeker dat je een eerlijke prijs voor jouw auto vraagt, dan hoef je daar niet in mee te gaan. Relatief veel mensen zullen vragen of ze langs mogen komen, maar luister hierbij goed naar je gevoel. Zou het een serieuze koper kunnen zijn? Laat de persoon dan gerust langskomen, maar voorkom ‘pret-proefrijders’ die het zien als een zondags uitje en de auto toch niet kopen. Dat scheelt je een hoop tijd. Succes!
Lukt de verkoop niet, of vind je het vervelend om jouw auto zelf te verkopen? Dan kun je je auto natuurlijk altijd inruilen of aan een opkoper verkopen.
Heb je vragen of kun je nog wat tips gebruiken? Aarzel dan niet en stuur mij gerust een berichtje!
rh@smilease.nl
Gebaseerd op 721 reviews