Per onderwerp antwoord op jouw vragen

 

Hieronder vind je per onderwerp antwoord op veel gestelde vragen over private lease en autokosten. Heb je vragen die hieronder niet beantwoord worden, bel of mail dan gerust met SmiLease!  

Veelgestelde vragen

Hieronder een overzicht van veelgestelde vragen

SmiLease heeft zich gespecialiseerd in private lease voor Noord-Oost Nederland, het postcodegebied 6500 t/m 9999. Dankzij deze specialisatie hebben wij goede afspraken kunnen maken met onderhouds- en schadeherstelbedrijven waardoor wij tegen scherpe leaseprijzen private lease aan kunnen bieden, daarnaast is hierdoor de de service van de dealers voor onze klanten erg goed.

Als het nodig is dan kan SmiLease binnen één dag een auto aan je afleveren. Dit doen wij echter alleen in noodgevallen. Voor jou en voor ons is het zorgvuldiger om de normale procedure te hanteren, zie hiervoor de volgende vraag.

  • Je vraagt via onze website een offerte aan
  • SmiLease brengt de offerte uit (ma-za tot 17.00 uur)
  • Overleg via e-mail, telefoon of tijdens je bezoek
  • Maak voor inruil, een proefrit, of een uitgebreid advies een afspraak met SmiLease
  • SmiLease mailt je de leaseovereenkomst
  • Je mailt SmiLease een inkomensopgave en een opgave van je schadevrije jaren
  • SmiLease bekijkt jouw financiële positie en bevestigt je de uitkomst
  • Je maakt de borgsom over
  • De auto wordt besteld, of als het een voorraad auto is dan kan deze per direct geleverd worden

Ja, bij SmiLease worden je schadevrije jaren op jouw naam geregistreerd in de Roy Data database van de verzekeraars. Stel dat je later zelf een auto wilt kopen dan ontvang je van de verzekeraar van SmiLease een officiële opgave van je schadevrije jaren. 

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat er naast SmiLease in Nederland maar 4 leasebedrijven zijn waarbij schadevrije jaren op naam door verzekeraars geregistreerd worden. Verlies van schadevrije jaren kan je honderden euro's per jaar kosten.

Nee, SmiLease toetst niet bij het BKR en registreert ook geen verplichting op jouw naam bij het BKR. Hierdoor heb je geen registratie op je naam staan waardoor je bijv. een bepaalde hypotheek niet kunt krijgen, of waardoor je een hogere hypotheekrente zou moeten betalen. Vanzelfsprekend beoordeelt SmiLease jouw financiële positie wel, dit  om toekomstige betalingsproblemen te voorkomen. 

Flexibiliteit rondom de auto kan erg makkelijk zijn. Zeker in combinatie met onzekerheden over thuiswerken, baanzekerheid, regels in het openbaar vervoer etc. Ondanks al de onzekerheden moeten er keuzes gemaakt worden. Voorkomen moet echter worden dat flexibiliteit ontbreekt of dat wijzigingen tot grote onverwachte uitgaven leiden. Stel dat je een auto koopt omdat je nu geen gebruik wilt, of kunt, maken van het openbaar vervoer, dan moet voorkomen worden dat je deze auto bijvoorbeeld een half jaar later met een fors verlies moet verkopen.

Bij lease van een occasion biedt SmiLease je daarom het Gratis SmiLease Flex Pakket:

  • je leaset een occasion bij SmiLease waarbij je dezelfde zekerheden hebt als bij lease van een nieuwe auto
  • je kunt deze leaseovereenkomst na 10 maanden op ieder moment opzeggen met inachtneming van onze normale opzegtermijn van 2 maanden
  • aan de opzegging zijn voor jou geen voorwaarden verbonden, de keus is aan jou!
  • de door jou betaalde borgsom van vaak € 500 wordt niet terugbetaald, dit bedrag wordt gebruikt voor een gedeelte van de extra kosten die SmiLease maakt als gevolg van de tussentijdse opzegging

Voor het bovengenoemde pakket wordt door SmiLease niets berekend, onze huidige leaseprijzen blijven zoals deze zijn. Als jouw recht op het Gratis SmiLease Flex Pakket van toepassing is dan wordt dit vermeld in de leaseovereenkomst.

Bij SmiLease krijg je geen BKR registratie, vanzelfsprekend hanteert SmiLease wel een financiële beoordeling van aanvragen voor leaseauto's. Wij kijken hierbij naar je huidige inkomenssituatie, daarnaast vragen wij via Experian informatie op over je financiële historie. Als je een historie hebt waaruit de nodige financiële problemen blijken, dan kun je bij SmiLease geen auto leasen. 

Mocht je betrokken raken bij een ongeval, dan is het erg belangrijk dat je een schadeformulier invult. Het invullen van het schadeformulier dient erg zorgvuldig te gebeuren. Een onvolledig of slordig ingevuld formulier kan ervoor zorgen dat je toch aansprakelijk gesteld wordt voor de schade, terwijl dit niet had gehoeven. Hieronder vind je een aantal tips voor het invullen van het schadeformulier.

  • Vul met de andere partij de voorzijde volledig in. Ga niet in op de schuldvraag, maar zorg voor een volledig ingevuld formulier;
  • Zorg dat de schade aan de auto volledig en goed genoteerd wordt;
  • Noteer gegevens van eventuele getuigen (naam, adres en telefoonnummer);
  • Controleer of alle kruisjes zijn ingevuld en vermeld ook het aantal aangekruiste kruisjes (zie onderstaand voorbeeld punt 12);
  • Stel samen een heldere situatieschets op (zie voorbeeld punt 13);
  • BELANGRIJK! Zorg dat alle partijen het schadeformulier ondertekenen;
  • Maak foto’s van de situatie en van de schade(s);
  • Denk om de achterkant van het formulier. Dit kan thuis worden ingevuld.
  • Mail een goed leesbare scan van het schadeformulier naar jvdk@smilease.nl 

Als je door een ongeval niet verder kunt rijden, bel dan de verzekeraars hulpdienst (het telefoonnummer staat op je groene kaart 088 98 00 401). De auto moet vervolgens weggesleept worden en kan bij de dealer gebracht worden. De schade wordt in overleg met SmiLease hersteld. Je ontvangt binnen 24 uur een vervangende auto. 

Voorbeeld van een ingevuld schadeformulier 

Van maandag tot en met zaterdag kun je van 8.00 - 17.30 uur SmiLease bellen. Wij overleggen dan met je over de meest praktische oplossing. Buiten de hiervoor genoemde tijdstippen kun je bellen met de pech onderweg hulpdienst die in je berijdershandleiding vermeld is.