zaterdag 18 december 2021
Blijven vernieuwen zit er bij SmiLease behoorlijk in, als dan Romy met het idee komt om naar onze klanten, relaties en geïnteresseerden iets meer van ons werk te vertellen door het schrijven van een blog dan wordt daar natuurlijk door het hele team direct opgezegd “doen we, goed idee!”
Als je vervolgens wilt beginnen met jouw blog dan moet er gekozen worden. Bij SmiLease heb ik veel verschillende taken: controle onderhoud van de auto’s, afwikkelen van schades, iets commercie, administratie, organisatie, dagelijkse keuzes, lange termijn afwegingen etc.
Over schades, verzekeringen en veel andere zaken staat al informatie op onze internetpagina. Het leukste is dan denk ik om iets van SmiLease in het algemeen te vertellen, over “ondernemen in de autobranche”, hierbij moet natuurlijk wel voorkomen worden dat concurrenten te veel informatie over ons bedrijf ontvangen :).
In de autobranche is sprake van een constante schaalvergroting, vestigingen worden opgeheven en bedrijfsovernames komen haast iedere week voor. Hoe weet SmiLease als zelfstandig, verhoudingsgewijs klein noordelijk bedrijf het dan op te nemen tegen al die grote concurrenten zoals Leaseplan, Justlease, Hitachi, Pon, Stellantis en noem maar op?
SmiLease is als startup begonnen in 2006, wij groeien nu letterlijk 15 jaar achter elkaar door, basis hiervoor is dat wij proberen te kijken naar dat wat wij misschien beter kunnen doen dan onze concurrenten. Het bepalen van de belangrijkste punten waarin wij ons willen onderscheiden is leuk, bepalend is echter de uitvoering door ons team, als de uitvoering niet lukt dan blijven plannen wensenlijstjes.
Gebaseerd op 721 reviews
Grote concurrenten hebben het geld voor TV reclames, sponsoring van sportploegen, dure internetpagina’s, voor het kopen van hoge posities bij Google, dure software en noem maar op. Dat kunnen wij bij SmiLease niet, maar er is veel dat wij wel kunnen en dat doen wij als team dan ook zo goed mogelijk, hieronder enkele voorbeelden:
Hierdoor doet iedereen met kennis van zaken zijn werk en dat in combinatie met veel verantwoordelijkheden, waardoor er onderling geen onnodig overleg is, er nagenoeg niet vergaderd wordt en keuzes niet uitgesteld worden.
Grote bedrijven zijn in onze branche vaak slecht bereikbaar, reageren traag en komen afspraken niet na. Als je geen achterstanden hebt dan hoef je de achterstand ook niet te managen. Als medewerkers bereikbaar zijn en direct antwoord op een vraag geven dan hoef je niet terug te bellen.
Als je de hoogste klanttevredenheid in Nederland hebt dan heb je bijvoorbeeld geen Keurmerk met allerlei controles en bureaucratische regels nodig. Daarnaast hoeven wij dan ook voor onze klanten geen BKR registratie te doen, dit bespaart ons veel werk en voor de klant worden mogelijke problemen als gevolg van BKR registraties voorkomen.
Die op zich vaak niet zo belangrijk lijken te zijn, maar aandacht voor duizend details maakt wel het verschil! Hoeveel tijd en of geld wordt waaraan besteed? Is dit nodig? Kan het slimmer? SmiLease is voor een groot deel een administratief bedrijf, waarbij kosten en opbrengsten allemaal per auto bijgehouden worden, deze informatie gebruiken wij iedere dag. De manier waarop wij alles bijhouden is een belangrijke, onze administratieve procedures krijgen dan ook veel aandacht. Uitgangspunt hierbij is eerst maximaal vereenvoudigen daarna automatiseren. Een puinhoop automatiseren moet je niet willen, je krijgt dan een snelle puinhoop en daar heb je niet zoveel aan.
Over ons nieuwe bedrijfspand hebben wij als team vooraf goed nagedacht. Het pand past ons dan ook als een jas wat betreft showroom, kantoor, poetsruimte en opslag van auto’s. Onnodig verplaatsen van auto’s wordt voorkomen, het traject van binnenkomst van een auto, controle, poetsen, de showroom in en weer afleveren loopt als een trein. Ook is ons pand super energiezuinig, wij hebben geen energiekosten maar zelfs energie-inkomsten en dat is in een tijd van hoge energieprijzen niet verkeerd.
Wij maken geen gebruik van een duur geautomatiseerd “ROB systeem” voor controle van het onderhoud aan onze auto’s, wij verhalen zelf de schades aan onze auto’s, wij nemen auto’s die terugkomen uit de lease zelf in, wij poetsen auto’s zelf, wij doen de marketing en reclame zelf, wij verkopen zelf auto’s aan particulieren, wij besteden de incasso van leasetermijnen niet uit, wij gebruiken geen dure branchesoftware waarbij procedures tot in detail gestuurd worden maar wij gebruiken universele standaard MKB-software, etc.
Doordat iedereen zijn ding goed doet. Als je niet efficiënt werkt en geen tevreden klanten hebt dan moet je in feite helemaal niet willen groeien. Door de hoge klanttevredenheid die wij hebben ligt onze opdracht/offerte score erg hoog en dat bespaart ons weer veel reclamegeld.
De punten hierboven zijn voorbeelden waarin wij ons proberen te onderscheiden. Gevolg bij SmiLease is dat wij de meeste nieuwe klanten binnen krijgen via mond-tot-mond reclame. Ook is onze efficiency erg hoog, het aantal auto’s in ons wagenpark gedeeld door het aantal medewerkers is bij SmiLease 50 – 100% hoger dan bij onze concurrenten, hierdoor kunnen wij tegen een scherpe leaseprijs een betere service aan onze klanten leveren.
15 jaar geleden was het voor ons een uitdaging om te kijken of wij als eerste bedrijf in Nederland Private Autolease zouden kunnen introduceren, dat is gelukt. Ongeveer 7 jaar later kregen wij veel concurrentie van grote leasebedrijven, landelijke importeurs en grote dealerbedrijven, uitdaging was toen om te kijken of wij met deze bedrijven de concurrentie aan zouden kunnen gaan, ook dat is gelukt, wij winnen in 2021 zelfs marktaandeel van onze concurrenten. Onze uitdaging is nu om te kijken of wij voor Noordoost Nederland de toonaangevendste private leasemaatschappij kunnen worden.
Ik hoop dat deze blog een beetje een beeld geeft van dat waar wij als bedrijf en team iedere dag mee bezig zijn. Mocht je vragen hebben, iets voor ons kunnen betekenen of wij iets voor jou kunnen betekenen, neem dan contact met ons op!
info@smilease.nl