SmiLease

De kogel is door de kerk: vanaf 2030 gaan we rekeningrijden!

woensdag 6 juli 2022

  • Nieuws
  • De kogel is door de kerk: vanaf 2030 gaan we rekeningrijden!

Er wordt al heel wat jaren over gesproken: rekeningrijden. Vorige week hoorden we dat vanaf 2030 het belastingstelsel voor de automobilist op de schop gaat en dat rekeningrijden zal worden ingevoerd. Hoe dit precies in zijn werk zal gaan, is voorlopig nog even onduidelijk. In dit nieuwsbericht praten we je bij over wat rekeningrijden precies is en wat voor jou de gevolgen kunnen zijn.

Rekeningrijden, wat is het?

Rekeningrijden, ook wel kilometerheffing genoemd, betekent eigenlijk niets anders dan dat je gaat betalen per kilometer die je rijdt. Nu betaal je een vast bedrag aan wegenbelasting ongeacht hoeveel, waar en wanneer je rijdt. Deze wegenbelasting zal deels of helemaal komen te vervallen en in plaats daarvan betaal je een tarief per gereden kilometer. Mensen die weinig rijden worden zo beloond en veelrijders zullen juist dieper in de buidel moeten tasten.

Hoe hoog zal de kilometerheffing worden?

Naar verwachting zal de kilometerheffing budgettair neutraal worden ingevoerd. Dit betekent dat de overheid er niet op achteruit wil gaan. Op dit moment verdient de overheid ruim vier miljard euro aan wegenbelasting op jaarbasis. De Nederlanders reden vorig jaar zo’n 100 miljard kilometers. Als je de omzet wegenbelasting deelt door het totaal aantal gereden kilometers kom je uit op 4 cent per kilometer en dit is dan ook het tarief dat naar verwachting van toepassing zal zijn na het invoeren van het rekeningrijden.

Geldt die vier cent voor iedereen?

Zoals het nu lijkt geldt de vier cent voor iedereen. Er wordt nog niet gesproken over het maken van onderscheid tussen bijvoorbeeld schone en vervuilende auto’s. Mensen met een relatief vervuilende auto ondervinden al relatief meer nadeel omdat deze auto’s vaak minder zuinig zijn en de brandstofkosten daarom hoger liggen. Ook is het nog niet duidelijk of er bijvoorbeeld gebruik gaat worden gemaakt van een spitstaks of een opslag bij het gebruik van drukke knooppunten. Dit zou wel een middel kunnen zijn om het fileprobleem aan te pakken.

De gevolgen als private lease rijder

Als private lease rijder betaal je een vast bedrag per maand en hoef je daarnaast alleen nog te tanken. De wegenbelasting zit verwerkt in de leasetermijn. Op het moment dat deze vervalt, wordt deze vanzelfsprekend ook uit de leasetermijn gehaald. De variabele kosten die ontstaan door de kilometerheffing zullen, net als de brandstofkosten, zelf door de private lease rijder vergoed dienen te worden. Je leasetermijnbedrag zal dus naar beneden gaan, maar naast de brandstofkosten zal je de kilometerheffing zelfstandig moeten afdragen.

Benieuwd wat voor moois we op dit moment in de showroom hebben staan? Kijk dan eens tussen ons aanbod.

9.4
/ 10
|

Gebaseerd op 721 reviews