SmiLease

Inname schade

maandag 10 april 2017

Schade bij inname van een leaseauto

Auto's worden gebruikt en door gebruik ontstaan nu eenmaal kleine en grotere beschadigingen. Leasemaatschappijen gaan heel verschillend om met schades die zij bij inname van de auto constateren. Veel leasemaatschappijen besteden het bepalen van inname schade bijvoorbeeld uit aan gespecialiseerde bedrijven en zij zien het berekenen van inname schade helaas vaak als onderdeel van hun verdienmodel. Deze bedrijven 'verdienen zichzelf teug' voor de leasemaatschappij, maar wel ten koste van de klant. 

 

Wat is wel en wat is niet acceptabel?

Acceptabele schade betreft bijvoorbeeld normale slijtage van de bekleding, lichte steenslag op de bumper en de motorkap, krassen die door middel van polijsten weggehaald kunnen worden, enkele kleine (restyle) deukjes etc.

Niet-acceptabele schade betreft bijvoorbeeld inbraakschade, krassen die door de lak heen gaan, boorgaten, ingebrande vogelpoep, deuken, brandgaten in de bekleding, scheuren in de bekleding, zwaar vervuilde bekleding, krassen op het dashboard, ontbrekende wieldoppen, gescheurde ruiten etc.

 

Voorbeeld van verschillen bij inname schade aan een leaseauto

De verschillen bij het bepalen van inname schade aan een leaseauto zitten vaak niet in de definities van wat wel of niet acceptabel is, de verschillen zitten wel in:

  • Wat is redelijk gegeven de gebruiksduur en gebruikskilometers van de auto?
  • Hoe hoog is het bedrag dat berekend wordt als kosten om een schade te herstellen en is dit redelijk ten opzichte van de waarde van de auto?

De verschillen zijn soms groot, wat bereken je bij een grote kras die door de lak heen gaat? 

  • De kosten om het schade-deel over te spuiten, bijv. € 400?
  • De kosten om ook een aangrenzend deel over te spuiten zodat kleurverschil voorkomen wordt, de kosten bedragen dan al snel € 700
  • Of is inkleuren met een lakstift en vervolgens polijsten voldoende? De kosten bedragen dan € 50.

Door wie en hoe wordt inname schade vastgesteld?

Veel leasemaatschappijen besteden het bepalen van inname schade aan hun leaseauto uit aan bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn. Deze bedrijven bekijken de auto, leggen de schade vast, bepalen de kosten en maken een professioneel rapport. Bij meningsverschillen tussen u en de leasemaatschappij behandelen zij de klacht, hoewel u natuurlijk een contract had met de leasemaatschappij, niet met het gespecialiseerde bedrijf. Deze gespecialiseerde bedrijven weten precies wat zij doen, als consument zult u dan ook niet snel uw gelijk kunnen halen.

Citroën Private Lease, Ford Private Lease, Alphabet Private Lease en Peugeot Private Lease hebben bijv. het bepalen van de inname schade uitbesteed aan Macadam Nederland B.V.

 

SmiLease besteedt het bepalen van inname schade bewust niet uit

SmiLease wordt regelmatig benaderd door bedrijven die graag voor SmiLease de inname schade willen bepalen. Deze bedrijven geven aan dat zij hun eigen kosten ruimschoots terug zullen verdienen voor SmiLease. Dit zal zeker ook gebeuren, feit is dan echter wel dat de klant de klos is. 

Bij SmiLease lopen wij zelf met de klant een rondje om de auto heen en wordt vastgesteld wat wel of niet kan. Bij 9 van de 10 innames wordt niets berekend. Als er wel sprake is van een inname schade, dan kiezen wij voor gezond-verstand-schadeherstel: als het even kan plaatselijk bijspuiten, restylen, inlakken en polijsten etc. 

Een tevreden klant die terugkomt en een positieve beoordeling geeft vindt SmiLease belangrijk, verdienen aan inname schades absoluut niet, dit is juist tegen onze principes. Bij al onze beoordelingen komt u geen enkele klacht tegen m.b.t. een inname schade.

0.0
/ 10
|

Gebaseerd op 000 reviews