SmiLease

Tips bij de keuze voor een elektrische auto

woensdag 1 mei 2024

  • Nieuws
  • Tips bij de keuze voor een elektrische auto

 

Dé voordelen van SmiLease

Benieuwd wat de voordelen van private lease van SmiLease zijn? Hier vind je alle voordelen. Heb je aanvullende vragen, neem dan contact met ons op. We helpen je graag!

Naar het elektrische aanbod

Frame 7 (4)

Tips bij de keuze voor een elektrische auto

Overweeg je om elektrisch te gaan rijden, maar wil je nog wat meer informatie over voordelen, nadelen, risico's en aandachtspunten? Wij zetten belangrijke zaken voor je op een rijtje. 

Steeds aantrekkelijker

Elektrische auto’s worden steeds aantrekkelijker, het moment waarop ook de particulier massaal voor de elektrische auto gaat kiezen komt dan ook dichterbij. Belangrijke ontwikkelingen waardoor de elektrische auto aantrekkelijker wordt zijn:

  • Bij een brandstofauto bedragen de energiekosten ongeveer € 0,12 per km, bij een elektrische auto tegen de normale energieprijs € 0,06 per km. Op basis van bijvoorbeeld 1.500 km per maand bedraagt het voordeel van een elektrische auto 1.500 x € 0,06 = € 90 per maand. Als al de energieprijzen stijgen dan neemt dit voordeel toe
  • Steeds meer particulieren hebben zelf zonnepanelen waardoor de elektrische auto in zonnige maanden thuis erg goedkoop opgeladen kan worden
  • De actieradius van elektrische auto’s wordt steeds groter, enkele jaren geleden bedroeg deze gemiddeld ongeveer 300 km, deze is nu al gestegen naar 400 km
  • De kostprijs van elektrische auto’s neemt af, hierdoor daalt de aanschafprijs
  • Het grote voordeel voor zakelijke rijders neemt door een steeds hogere bijtelling af, hierdoor gaan fabrikanten zich met hogere kortingen meer op de particuliere koper richten
  • Tot en met 2025 is de elektrische auto volledig vrijgesteld van wegenbelasting

Maar er zijn ook risico’s en aandachtspunten

Er spelen veel ontwikkelingen waardoor je de voor- en nadelen goed af moet wegen. Risico’s en aandachtspunten zijn:

  • Op het moment van schrijven betaal je geen wegenbelasting voor een elektrische auto. Vanaf 2026 betaal je 60% van de wegenbelasting en vanaf 2029 wordt dit verhoogd naar 65%. Het plan is dat vanaf 2031 de hele korting afgeschaft wordt, wat betekent dat je vanaf dan de volledige wegenbelasting dient te betalen. Elektrische auto's zijn relatief zwaar en gezien de wegenbelasting bepaald wordt aan de hand van het gewicht, betaal je vanaf 2031 meer wegenbelasting voor een elektrische auto dan dat je gewend bent voor een benzineauto te betalen
  • Door invoering van de wegenbelasting neemt de aantrekkelijkheid van de elektrische auto af, welke invloed dit op de restwaarde van de elektrische auto zal hebben is niet te zeggen
  • Doordat de actieradius voortdurend toeneemt, worden auto’s met een kortere actieradius minder aantrekkelijk. Als er een doorbraak in de accutechnologie komt en de actieradius sterk toeneemt dan neemt de waarde van occasions met een kortere actieradius sterk af
  • Een elektrische auto opladen via het stroomnetwerk bij je thuis (230V) is erg belastend voor het stroomnetwerk. Daarnaast is het stroomverlies bijna 20%. Je hebt dus hoe dan ook een laadpaal nodig, ook bij plug-in hybrides
IMG 8348 Min
IMG 8378 Min
IMG 2568 Min

Waar verder op letten bij de keuze voor een elektrische auto

Natuurlijk de actieradius, denk er hierbij om dat deze in de koude periode van het jaar met wel 25% af kan nemen

Geconditioneerde accu's worden verwarmd en gekoeld en hebben daardoor in de winter een beperkt capaciteitsverlies

Snelladen verlaagt de levensduur van een accu, ook het tot 100% laden van een accu verlaagd de levensduur. Advies is om de accu tot 80% te laden en na twee tot drie keer snelladen weer een keer gewoon te laden

Snelladen is daarnaast verhoudingsgewijs duur: je betaalt veel per KwH, daarnaast leidt snelladen tot een vermogensverlies van haast 10%, dit door extra koeling van de accu.

Waar je kunt laden: thuis? Bij je werkadres? Een openbare laadpaal in de straat? Vaak om vrije laadpalen moeten zoeken is niet dat wat je wilt!

Tegen welke elektriciteitsprijs je kunt laden. Als je afhankelijk bent van snelladers dan kan de prijs oplopen tot wel boven de € 0,80 per KwH en dan is je voordeel snel verdwenen

Laadkabel en stekker: veel laadstations hebben een CHAdeMO en een CCS aansluiting. De CHAdeMo stekker is een wat oudere stekker, bij veel snellaadstations is er hier maar één van. De CCS stekker is een Europese standaard, deze zijn vaker aanwezig bij snellaadstations. Daarnaast is het handig als de laadkabel voldoende lengte heeft zodat laden op diverse parkeerplaatsen mogelijk is.

Laadpassen en apps: er zijn verschillende apps waarmee (vrije) laadpalen gezocht kunnen worden, een paar aanraders zijn Shell Recharge en Smoov  

Een probleemloze auto is wat je verwacht als je een nieuwe auto aanschaft, helaas is dit bij elektrische auto’s niet altijd het geval. Auto’s worden snel op de markt gebracht, technische problemen leiden regelmatig tot reparaties die weken kunnen duren waarbij vervangend vervoer vaak maar voor enkele dagen aangeboden wordt

Of er een trekhaak gemonteerd kan worden en wat het gewicht is dat de elektrische auto mag trekken

Group 24

 

Algemeen

We hebben nog een paar algemene tips voor het gebruik van een elektrische auto:

  • Laadkabel: eerst in het laadpunt, dan in je auto
  • Als de accu helemaal vol is, werkt regeneratie bij het afremmen beperkt. Bij one-pedal-drive remt de auto bij diverse modellen slechts beperkt, even goed oppassen dus. 
  • Stop de stekker diep in de auto, de beveiligingsschakelaar in de auto om te kunnen laden wordt dan ingedrukt
  • Regeneratief remmen is goed, maar vergeet niet af en toe even echt te remmen om te voorkomen dat remschijven gaan roesten
  • Remblokken blijven wel eens plakken omdat elektrische auto's bij het uitzetten altijd op de parkeerrem gaan. Door voor of achteruit te rijden, kun je deze lostrekken
  • De kachel verbruikt een hoop energie, de 12V stoelverwarming daarentegen veel minder. Gebruik de drivers-only functie voor het alleen verwarmen van de bestuurdersstoel 
  • Snelladen vereist voorverwarming van de accu, stel dit ongeveer 30km voor het bereiken van de laadpaal n zodat je niet hoeft te wachten op het voorverwarmen van de accu
  • AC/DC: AC staat voor wisselstroom, DC voor gelijkstroom. DC-laden kan erg snel, omdat je dan de gelijkstroom direct in de accu laadt die ook gelijkstroom opslaat. Ezelsbruggetje: DC staat voor Duracel batterij en dan kun je denken aan hun mascotte, het snelle roze konijn

Elektrische auto’s verlagen de co2 uitstoot aanzienlijk, belangrijk hierbij is wel dat de elektriciteit co2 neutraal opgewekt wordt. De combinatie van een elektrische auto en laden met zonne-energie is dan ook de meest milieuvriendelijke keuze.

Bij lease van een elektrische auto neemt de leasemaatschappij het restwaarde risico van de auto van je over, daarnaast hoef je dan niet zelf in de relatief hoge aanschafwaarde van de auto te investeren. Bij het leasen moet je net zoals bij koop rekening houden met de invoering van de wegenbelasting. Vanaf het moment dat er wegenbelasting betaald moet worden, wordt deze doorberekend in de leaseprijs.

Bij SmiLease kun je meerdere elektrische auto’s leasen, graag adviseren wij je over de voor- en nadelen. Ben je nieuwsgierig geworden naar het private leasen van een elektrische auto? Neem dan gerust contact met ons op!

Naar het elektrische aanbod

9.4
/ 10
|

Gebaseerd op 721 reviews