maandag 10 april 2017
Auto's worden gebruikt en door gebruik ontstaan nu eenmaal gebruikssporen. Leasemaatschappijen gaan heel verschillend om met schades die zij bij inname van de auto constateren. Veel leasemaatschappijen besteden het bepalen van inname schade bijvoorbeeld uit aan gespecialiseerde bedrijven en zij zien het berekenen van inname schade helaas vaak als onderdeel van hun verdienmodel. Deze bedrijven 'verdienen zichzelf teug' voor de leasemaatschappij, maar wel ten koste van de klant.
Acceptabele schade betreft bijvoorbeeld normale slijtage van de bekleding, lichte steenslag op de bumper en de motorkap, krassen die door middel van polijsten weggehaald kunnen worden, enkele kleine (restyle) deukjes etc.
Niet-acceptabele schade betreft bijvoorbeeld inbraakschade, krassen die door de lak heen gaan, boorgaten, ingebrande vogelpoep, deuken, brandgaten in de bekleding, scheuren in de bekleding, zwaar vervuilde bekleding, krassen op het dashboard, ontbrekende wieldoppen, gescheurde ruiten etc.
De verschillen bij het bepalen van inname schade aan een leaseauto zitten vaak niet in de definities van wat wel of niet acceptabel is, de verschillen zitten wel in:
De verschillen zijn soms groot, wat bereken je bij een grote kras die door de lak heen gaat?
Veel leasemaatschappijen besteden het bepalen van inname schade aan hun leaseauto's uit aan bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn. Deze bedrijven bekijken de auto, leggen de schade vast, bepalen de kosten en maken een professioneel rapport. Bij meningsverschillen tussen u en de leasemaatschappij behandelen zij de klacht, hoewel u natuurlijk een contract had met de leasemaatschappij, niet met het gespecialiseerde bedrijf. Deze gespecialiseerde bedrijven weten precies wat zij doen, als consument zult u dan ook niet snel uw gelijk kunnen halen als u iets niet terecht vindt.
Citroën Private Lease, Ford Private Lease, Alphabet Private Lease en Peugeot Private Lease hebben bijv. het bepalen van de inname schade uitbesteed aan Macadam Nederland B.V.
SmiLease wordt regelmatig benaderd door bedrijven die graag voor SmiLease de inname schade willen bepalen. Deze bedrijven geven aan dat zij hun eigen kosten ruimschoots terug zullen verdienen voor SmiLease. Dit zal zeker ook gebeuren, feit is dan echter wel dat onze klant de klos is en laat dat nou net zijn wat wij niet willen.
Bij SmiLease lopen wij zelf met de klant een rondje om de auto heen en wordt vastgesteld wat wel of niet kan. Bij 9 van de 10 innames wordt niets berekend. Als er wel sprake is van een inname schade, dan kiezen wij voor gezond-verstand-schadeherstel: als het even kan plaatselijk bijspuiten, restylen, inlakken en polijsten etc.
Een tevreden klant die terugkomt en een positieve beoordeling geeft vindt SmiLease belangrijk, verdienen aan inname schades absoluut niet, dit is juist tegen onze principes. Bij al onze beoordelingen komt u geen enkele klacht tegen m.b.t. een inname schade. Klik hier voor onze beoordelingen.
Gebaseerd op 721 reviews