SmiLease

Wegenbelasting en CO2

vrijdag 21 juni 2019

De laatste jaren is de wegenbelasting flink aan het stijgen. Bij Private Lease van SmiLease is de wegenbelasting standaard bij de leaseprijs inbegepen. De hoogte van de te betalen wegenbelasting is afhankelijk van:

  • De provincie waar de autobezitter woont
  • Het leeggewicht van de auto
  • De soort brandstof (benzine, diesel, LPG, elektrisch)
  • De Co2 uitstoot

Vooral over het laatste punt wordt veel gediscussieerd. De overheid neemt steeds meer maatregelen om klimaatdoelen te behalen. Voor nu zijn er de volgende categoriëen:

Wegenbelasting  Tot 2024 2025  2026
1. Reguliere voertuigen    Vol tarief Vol tarief  Vol tarief
2. Volledig elektrisch (0 g/kmCO2) Vrijgesteld van MRB  Kwart tarief  Vol tarief
3. Semi-elektrisch (1-50 g/km CO2)  Half tarief  Driekwart tarief Vol tarief
4. Hybride (> 50 g/km CO2) Vol tarief  Vol tarief Vol tarief
5. Vervuilende Diesel auto particulier (> 5 mg/km fijnstof) Vol tarief + 15% Vol tarief + 15%  Vol tarief + 15%
6. Vervuilende Diesel bestelauto ondernemer Vol tarief + 15% Vol tarief + 15% Vol tarief + 15%

 

Kabinet en wegenbelasting auto

Voor bepaalde dieselauto's heeft het kabinet de wegenbelasting met maar liefst 15% verhoogt als gevolg van een hoge Co2-uitstoot. Vanaf september 2018 bepaalt een nieuwe meetmethode (WLTP) de uitstoot van auto's. Deze meer nauwkeurige meetmethode kan gebruikt worden om aan auto's een bepaald 'energielabel' te koppelen. Het label bepaalt dan vervolgens deels de hoogte van de te betalen wegenbelasting auto.

 

Uitstoot terugbrengen door verhoging wegenbelasting

Het huidige kabinet wil de uitstoot van Co2 de komende jaren met 49 procent terugbrengen. "Zonder variabele CO2-heffing op autogebruik halen we onze klimaatdoelen niet", stelt RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck. "Hierbij moet het gebruik van een auto worden belast waarbij de prijs afhankelijk wordt van de CO2-uitstoot". De RAI voorzitter is dan ook groot voorstander van een kilometerheffing. Betalen naar gebruik. Het kabinet voert de plannen van een kilometerheffing niet zomaar uit. Dit gaven zij nog niet al te lang geleden nog aan in diverse media, ondanks de vele voorstanders vanuit de autobranche over dit onderwerp. Maatregelen om auto's extra te belasten die meer Co2-uitstoten worden dus al wel genomen. 

Een andere autobelasting, de BPM, is ook gekoppeld aan de Co2 uitstoot. In de Autobrief II - het autobelastingplan 2017 tot 2020 staat dat de BPM tot 2020 met 15% wordt afgebouwd. Zowel het verlagen van de BPM als het extra belasten van auto's die meer Co2 uitstoten maakt het private leasen van een auto voordeliger.

 

Voordeel private lease auto

Wanneer de wegenbelasting gekoppeld wordt aan de Co2-uitstoot betalen we dus meer bij auto's die meer uitstoten. Over het algemeen stoten oudere auto's meer Co2 uit dan nieuwe of jong gebruikte auto's. Dit heeft dan direct effect op de kosten voor de wegenbelating auto per maand. Ook kan het dan gevolgen hebben op de toekomstige restwaarde van de auto. De vraag naar auto's met minder zuinige energielabels neemt af, omdat de kosten daarvan hoger zijn. Dit effect is ook terug te zien bij woningen met minder zuinige energielabels.
 
De private leaseauto's van SmiLease zijn nieuw of  circa 1 á 2 jaar oud. Autofabricanten produceren steeds zuinigere auto's met lagere CO2-uitstoot waardes. Bij de pomp merkt u dit verschil direct. Naast dat het u mogelijk geld bespaart, heeft het ook een positief effect op ons milieu.
 
De ontwikkelingen rondom de elektrische auto, de effecten van het kilmaatakkoord, het fileprobleem etc. zorgen ervoor dat er veel gebeurt binnen de autobranche. SmiLease houdt de ontwikkelingen goed in de gaten, omdat eventuele maatregelen altijd effect hebben op de kosten per maand van een auto. Bij private lease betaalt u een vast bedrag per maand en wordt alles voor u geregeld.  Mocht u meer informatie wensen, dan bent u van harte welkom om een keer langs te komen.
9.4
/ 10
|

Gebaseerd op 721 reviews