SmiLease

Groei private lease

woensdag 24 november 2021

Private lease blijft doorgroeien

Net als veel bedrijfstakken, is ook de leasebranche in 2020 behoorlijk opgeschud door de coronacrisis:
      • Afname zakelijke lease van personenauto's met 2,1%
      • Groei zakelijke lease bestelauto's met 2,9%
      • Groei private lease met 14% (!)
In 2020 is het zakelijke lease wagenpark voor het eerst gekrompen, dit ondanks de groei van het aantal geleasede bestelwagens. Bedrijven hebben fors moeten snijden in de kosten waardoor het zakelijke leasewagenpark in 2020 afgenomen is. De coronacrisis heeft echter ook geleid tot meer behoefte aan privévervoer op leasebasis waardoor het private lease wagenpark in 2020 met 14% fors gegroeid is tot totaal 215.000 private lease personenauto's. Mogelijk werd de groei deels veroorzaakt door beperkte beschikbaarheid van het openbaar vervoer en de behoefte aan privé vervoer om de kans op besmetting zo klein mogelijk te maken. 

 

Ook in 2021 zet de groei in de leasebranche door met private lease als sterkste groeimotor. Tot en met het derde kwartaal van 2021 is de private lease sector gegroeid met maar liefst 6,1%! Deze groei wordt voor een groot deel veroorzaakt door elektrische auto's. Deze auto's zijn nu nog relatief duur in aanschaf en de restwaarde is nog onzeker. Door te kiezen voor private lease van een elektrische auto ontwijkt de particulier deze nadelen en kan er relatief voordelig gereden worden in een elektrische auto. SmiLease kent in 2021 zelfs nog een iets sterkere groei dan de private lease sector. Deze groei valt toe te schrijven aan occasion lease met gratis SmiLease flexpakket. Wat dat precies inhoudt, lees je hier. 
Pand Banner

Eerste aanbieder Private Lease

SmiLease is in 2006 gestart met private lease. In de afgelopen 15 jaar is SmiLease ieder jaar gegroeid, basis voor de groei van SmiLease is de hoogste klanttevredenheid in Nederland. SmiLease legt het accent op o.a. een goede bereikbaarheid, snel reageren, persoonlijk contact, eenvoudige procedures, transparantie en flexibiliteit en dat in combinatie met een scherpe leaseprijs. Dit wordt door de klanten van SmiLease beloond met een tevredenheidscore van een 9,4 waarbij 100% van onze klanten ons aanbeveelt, daar zijn we best een beetje trots op!
 
Onze beoordelingen vind je hier.
 

Enorme groei van het aantal aanbieders

In de afgelopen jaren is het aantal private lease aanbieders razend snel gestegen. Nagenoeg alle grote leasemaatschappijen bieden nu ook private autolease aan. Daarnaast hebben veel importeurs eigen merk formules bedacht. In diverse gevallen is dit overhaast gebeurd. Voor klanten is het van belang om te weten wat in de leaseprijs inbegrepen zit en wat niet, de zogenaamde leasevoorwaarden. Om tot een goede vergelijking te komen tussen de verschillende Private Lease aanbieders zijn naast de leaseprijzen de leasevoorwaarden belangrijk. Pas echter op voor de valkuilen, zie de hieronder genoemde aandachtspunten.

Aanbiedingen zijn niet altijd even transparant 

Niet alle aanbiedingen zijn even transparant. Ga niet alleen af op de prijs die op internet aangeboden wordt maar kijk wat je uiteindelijk gaat betalen en wat je daarvoor terugkrijgt. SmiLease heeft voor jou al een aantal belangrijke verschillen in de leasevoorwaarden op een rij gezet, zie ons artikel over Keurmerk Private Lease
 
Dat kosten toenemen als gevolg van extra kilometers, minder schadevrije jaren, extra accessoires of een kortere looptijd is normaal.
Wil je vrijblijvend persoonlijk advies? Neem dan gerust contact met ons op. 

Bekijk hier de valkuilen bij Private Lease:

  • Het werken met "km-bundels" voor enkele maanden of bijvoorbeeld een jaar: meer gereden km moeten extra betaald worden tegen aanzienlijke meerprijzen, minder gereden km worden niet terugbetaald
  • Het niet terug betalen van minder gereden km: bij SmiLease komt het terug betalen veel voor, door verhuizing of bijvoorbeeld verandering van werk wordt er soms veel minder gereden, dan is het een groot nadeel dat je de volledige leaseprijs moet blijven betalen.
  • Het niet in de leaseprijs opnemen van verzekeringskosten
  • Het hanteren van een hoog eigen risico dat je vervolgens door een leaseprijsverhoging kunt verminderen
  • Het niet op naam van de klant registreren van schadevrije jaren, waardoor de klant bij wisseling van leasemaatschappij geen no-claim verklaring krijgt
  • Het hanteren van een eigen risico per "schadedeel", bijvoorbeeld € 100 eigen risico voor een spatbord, een bumper, een deur etc.
  • Het niet in de leaseprijs opnemen van de wegenbelasting
  • Het niet in de leaseprijs opnemen van mobiliteitsservice
  • Aangeven "incl. pech onder weg hulp", waarbij dit bijvoorbeeld alleen na 72 uur is, niet in het buitenland en bijvoorbeeld niet bij schade
  • Het niet in de leaseprijs opnemen van vloeistoffen, wissers en lampjes. 
  • Kosten van olie bijvullen, uitlijnen van de auto, bandreparaties etc. die voor rekening van de klant komen.
  • Hoge kosten voor het rijden met all-season- of winterbanden
  • Het niet verstrekken van een bonus-malus tabel: diverse aanbieders noemen alleen dat verhogingen van de kosten van de verzekering doorberekend worden. Hoeveel dit is na bijvoorbeeld een schuld schade moet je dan maar afwachten.
  • Black box die in de auto gemonteerd wordt met als doel kosten van reparaties die veroorzaakt zouden kunnen worden door het rijgedrag op de klant te verhalen. Ook kunnen dan kosten van schade in combinatie met bijvoorbeeld snelheidsovertredingen op de klant verhaalt worden
  • Prijsstijgingen die onbeperkt doorberekend kunnen worden, bijvoobeeld een stijging van de rente. De rente is nu extreem laag, als rentestijgingen doorberekend worden dan kan dit zomaar € 25 per maand gaan kosten
  • Contracten die gehercalculeerd worden als gereden km bijvoorbeeld meer dan 10 % afwijken. Wat een hercalculatie inhoudt wordt niet genoemd!
  • Bij tussentijdse contract beëindiging (nagenoeg) al de restant leasetermijnen laten betalen of met een (onnodig) hoog percentage rekenen ten behoeve van de kosten die ontstaan bij een tussentijdse contract beëindiging.
  • Aan het eind van het contract bij inname normale gebruikssporen als schade doorberekenen
  • Kosten berekenen voor het doorgeven van wijzigingen
  • etc.
9.4
/ 10
|

Gebaseerd op 721 reviews