Op 23 april 2018 heeft Avro/Tros Radar aandacht besteed aan private lease. Als gevolg van de sterke groei van private lease zijn er veel consumenten organisaties die aandacht aan private lease besteden. Jezelf profileren als deskundige is prima, het is dan echter wel mooi als dit ook professioneel gebeurt, helaas was dit op 23 april niet helemaal het geval.
Aan het woord komt Frank uit Haren die via Volkswagen een VW up op aardgas geleased heeft. De up wordt geleased voor € 225 per maand, de onvrede bestaat uit:
Reactie SmiLease:
Radar doet sterke uitspraken over het wel of niet voordelig zijn van private lease. Radar maakt zelf echter geen rekensom, wel wordt verwezen naar de ANWB en naar de Consumentenbond.
Ga je naar de internetpagina van de ANWB, dan lees je daar letterlijk het volgende:
"In een groot aantal gevallen kun je met private lease goedkoper uit zijn dan wanneer je de auto koopt. Helemaal wanneer je als particulier geld moet lenen om de auto te kopen. Dit komt omdat leasemaatschappijen met hoge kortingen auto’s kunnen inkopen, onderhouden en verzekeren. Daar kun je als particulier moeilijk aan tippen. Aan het eind van de leaseperiode is het voor een leasemaatschappij vervolgens veel eenvoudiger om de auto na een aantal jaar weer goed te verkopen."
De uitspraken van Radar lijken niet helemaal terecht. De ANWB heeft gedegen onderzoek gedaan en kan op private lease gebied als een deskundige worden gezien, dit in tegenstelling tot Radar. We adviseren u dan ook om meer waarde te hechten aan de informatie van de ANWB, dan aan de informatie waarmee Radar over de brug komt.
Dit is een terechte tip. Dat er kosten berekend worden is echter reëel, immers als je zelf een auto koopt dan zijn de kosten per maand ook lager als je lang in de auto blijft rijden. Bij lease is dit net zo, als je bijvoorbeeld op basis van 5 jaar een leaseprijs afspreekt en hier achteraf 4 jaar van wilt maken dan heb je per maand te weinig betaald en moet je een bedrag bijbetalen.
De kosten voor voortijdige ontbinding liggen bij de diverse leasemaatschappijen veelal tussen de 25 % en 40 %. Bij SmiLease bedragen de kosten 25 %, SmiLease is hiermee één van de goedkoopste leasemaatschappijen.
Radar: "Rijd je al jarenlang schadevrij en hebt een hoge no-claim dan is private leasen vaak onvoordelig. Je krijgt bij private lease geen 80 procent korting op je autoverzekering. Bovendien vervallen na drie jaar de opgebouwde schadevrije jaren en moet je weer van vooraf aan beginnen als je zelf een auto koopt. Ook kan je leasetarief tijdens het contract omhoog gaan als je schade rijdt"
Reactie SmiLease: SmiLease beloont schadevrij rijden wel, het voordeel voor de klant bedraagt ongeveer € 40 - € 70 per maand. Bij SmiLease vervallen uw opgebouwde schadevrije jaren niet, zie behoud schadevrije jaren. Dat het leasetarief na een gemelde eigen-schuld-schade omhoog gaat is niets bijzonders, dit is ook bij een particuliere autoverzekering het geval, dit laatste wordt door Radar echter niet genoemd.
Radar: "Kijk of pechhulp in binnen- en buitenland bij de prijs inbegrepen zit. Zeker als je van plan bent met je leaseauto naar het buitenland te gaan"
Ook dit is een terechte tip, pechhulp is echter maar één aspect, minstens zo belangrijk is vervangend vervoer, zie pechhulp en vervangend vervoer
Private lease groeit snel, maar nog lang niet iedereen is er voldoende bekend mee. Goede informatie en aandacht voor private lease is dan ook van belang. De aamdacht die Radar besteedt aan private lease waarderen we dan ook zeker. Voorkomen moet echter worden dat er populaire kreten geuit worden die niet helemaal waar zijn, of waarbij een gedegen onderbouwing ontbreekt waardoor iets negatief geïnterpreteerd wordt.
Voor SmiLease is private lease allesbehalve nieuw, SmiLease was in 2006 de eerste aanbieder in Nederland. SmiLease heeft veel klanten die voor de 3e keer een auto bij SmiLease leasen. Wij zijn dan ook de private leasemaatschappij met de hoogste klanttevredenheid van Nederland!
Gebaseerd op 721 reviews