woensdag 16 december 2020
Het valt niet meer te ontkennen, klimaat bewuster rijden wordt de nieuwe norm. Hoewel de meningen over elektrisch rijden verschillen, heeft het toch een aantal voordelen, helemaal als het gaat om het private leasen van een elektrische auto. Hieronder leggen we u dit graag uit.
Enige tijd geleden schreven we ook al over het private leasen van een elektrische auto. Destijds waren de inkoopcondities niet gunstig en konden wij een elektrische auto niet aanbieden tegen de scherpe private leaseprijzen die u van ons gewend bent. Daarom schoven we de mogelijkheid om een elektrische auto te private leasen nog even op de lange baan.
Nu, enige tijd later, kunnen we enthousiast aankondigen dat het vanaf nu ook mogelijk is om bij SmiLease een elektrische auto particulier te leasen! De ontwikkeling van elektrische auto’s heeft de afgelopen tijd niet stilgestaan en er zijn een aantal grote verbeteringen aangebracht. Daarnaast hebben de inkoopcondities zich tijdelijk dusdanig verbeterd dat we u nu wel een interessant aanbod kunnen doen. In dit nieuwsbericht leest u meer over voordelen, feiten, fabels en praktische zaken omtrent elektrisch rijden.
Veelgehoorde argumenten voor het uitstellen van de aankoop van een elektrische auto zijn de hoge aanschafprijs en de onzekere restwaarde. Laat private lease nu net deze twee argumenten wegnemen. U betaalt een vast bedrag per maand en zit niet met hoge aanschafkosten en restwaarderisico’s. Een elektrische auto private leasen kan daardoor interessanter zijn dan u vooraf misschien dacht.
Misschien wel het belangrijkste voordeel van een elektrische auto is dat u het milieu minder belast. Hoewel de productie van met name de accu verantwoordelijk is voor co2 uitstoot, weegt dit niet op tegen het feit dat u op stroom rijdt. Een elektrische auto heeft geen verbrandingsmotor en dus ook geen uitlaat waar schadelijke stoffen die ontstaan door verbranding de auto verlaten. Het opwekken van stroom is daarnaast een stuk minder schadelijk voor het milieu dan het produceren van fossiele brandstoffen.
Een ander zeer belangrijk voordeel is de kostenbesparing op brandstof. Wat de liter is voor benzine, is het kilowattuur voor elektriciteit. Het goedkoopste is om de auto zelf thuis aan de lader te hangen. U betaalt dan namelijk hetzelfde stroomtarief als u gewend bent te betalen. Dit komt neer op zo’n 23 cent per kWh. Dit bedrag ligt veel lager dan de kosten van een liter benzine. Mocht u onderweg eens snel moeten laden, dan kunt u gebruik maken van snelladers. Het stroomtarief is daar echter aanzienlijk hoger dan bij de eigen laadpaal. Hieronder lichten we met behulp van een rekensom toe wat de brandstofbesparing van een elektrische auto kan zijn ten opzichte van een gelijksoortige benzineauto.
We vergelijken een 100% elektrische Nissan Leaf met een Ford Focus benzine. Het gaat hier om twee vergelijkbare auto’s wat betreft grootte en uitrusting. We baseren de rekensom op 10.000 kilometer per jaar.
De Nissan Leaf verbruikt gemiddeld 22,1kWh op 100 km. Op basis van 10.000 km komt dat neer op 833km per maand goed voor 184,1 kWh. De Skoda Citigo e-IV verbruikt gemiddeld 15,8kWh per 100km. Op basis van 10.000 km per jaar en dus 833km per maand komt dat neer op 131,6 kWh. We gaan ervanuit dat u het meeste thuis oplaadt, laten we zeggen in ongeveer 60% van de gevallen. Soms zult u openbaar moeten laden, gemiddeld in zo’n 30% van de gevallen. Heel af en toe zal het voorkomen dat u onderweg snel moet laden. We gaan ervanuit dat dit ongeveer 10% van alle gevallen zal bedragen. De kosten van de kWh zien er als volgt uit:
Thuis laden: € 0,23/kWh
Openbaar laden: € 0,41/kWh
Snelladen: € 0,60/kWh
Dit komt neer op € 59 aan stroom per maand voor de Nissan Leaf, en € 42 voor de Skoda Citigo. Indien u alleen maar thuis de auto oplaadt, dalen de stroomkosten naar respectievelijk € 42 en € 30 per maand. Sommige supermarkten spelen slim in op de komst van de elektrische auto, zo zijn er namelijk zelfs supermarkten waar je gratis kan snelladen. Wil je thuis ook zo goed als gratis opladen? Kies dan voor zonnepanelen en wek op die manier je eigen stroom op.
De Ford Focus verbruikt 5,9 liter benzine per 100km. Als de benzineprijs € 1,55 bedraagt, komen de brandstofkosten per maand uit op € 76. Dit is dus behoorlijk meer dan de stroomkosten van een elektrische auto. De besparing op brandstofkosten met een elektrische auto bedragen al gauw € 17 per maand. Zodra u meer kan thuisladen, meer kilometers rijdt of af en toe gratis kan snelladen bij een supermarkt, wordt deze besparing alleen maar groter!
Beschikt u over eigen terrein om de auto te parkeren, bijvoorbeeld een oprit, dan kunt u een eigen laadpaal of zogeheten wallbox aanschaffen. U bent dan verzekerd van een plekje en hoeft niet bang te zijn dat de openbare laadpaal bezet is. Daarnaast kunt u in dat geval gebruik maken van het stroomtarief van € 0,23/kWh. Er zijn veel aanbieders van laadpalen en wallboxen die u kunnen adviseren over de juiste keuze en die het installatieproces met u doorspreken.
Wie elders dan thuis wil laden, heeft een abonnement nodig. Bij dit abonnement krijgt u een pas waarmee u zich bij de openbare laadpaal identificeert. Zo weet de leverancier van de stroom wie er precies zijn auto heeft opgeladen en waar hij de rekening naar toe moet sturen. Er zijn veel aanbieders van laadpassen. Een deel van deze aanbieders, waaronder de ANWB, biedt laadpassen die toegang geven tot alle openbare laadpalen in Nederland. Daarnaast kunt u met de ANWB-pas terecht bij een aantal snelladers en geeft de pas toegang tot zo’n 30.000 laadpunten in Europa.
Is er bij u in de buurt geen openbaar laadpunt en zou u dat wel willen? Bijvoorbeeld omdat u geen eigen oprit hebt en dus geen eigen laadpaal kan laten installeren, dan dient u bij de gemeente een aanvraag voor een openbare laadpaal in te dienen. Raadpleeg de website van uw gemeente om te kijken welke voorwaarden uw gemeente hanteert en hoe u de aanvraag moet indienen.
Met een elektrische auto kun je geen grote afstanden afleggen zonder te moeten laden. Fabel. De accutechnologie van elektrische auto’s is nog steeds constant in ontwikkeling. Er komen daardoor steeds betere elektrische auto’s op de markt met als gevolg een verbeterde actieradius. Zo zijn er momenteel auto’s waarmee u prima lange ritten kunt maken. De Nissan Leaf heeft bijvoorbeeld al een actieradius van 385km.
Je kunt elektrische auto’s bijna nergens opladen. Fabel. Het aantal laadpunten groeit snel. In Nederland zijn nu al ongeveer 50.000 laadpunten en 1000 snelladers. Binnen Nederland is het op tijd vinden van een laadpunt dus geen probleem. In heel Europa zijn er ongeveer 165.000 laadpunten. Via bijvoorbeeld de ANWB kunt u eenvoudig uw langere routes (bijvoorbeeld vakantietrips) plannen aan de hand van de beschikbare laadpunten.
Als het regent is het gevaarlijk om je elektrische auto op te laden. Fabel. Water en stroom gaan in de meeste gevallen niet samen, dat is een feit. Feit is echter ook dat elektrische auto’s en opladers bestand zijn tegen alle weersomstandigheden – regen, sneeuw, hitte en zelfs onweer. Opladen terwijl het regent is daarom geen probleem en brengt geen extra gevaar met zich mee.
Elektrische auto’s rijden oncomfortabel. Fabel. Elektrische auto’s trekken juist sneller op, zijn stiller en dankzij het lage zwaartepunt vanwege de accu rijden ze juist vaak dynamischer dan auto’s met een verbrandingsmotor.
Elektrische auto’s zijn lelijk. Fabel, vinden wij. Tja… over smaak valt te twisten ;), maar inmiddels zijn er al zoveel elektrische auto’s, dat er voor iedereen wel iets tussen zit dat past bij zijn of haar smaak. In een groot aantal gevallen is de elektrische uitvoering van een auto vaak moeilijk te onderscheiden van de variant met verbrandingsmotor.
Een elektrische auto is altijd een automaat. Feit. Inderdaad. Een elektrische auto levert of geen vermogen, of vol vermogen, waardoor schakelen dus geen zin heeft. Daarom zijn alle elektrische auto’s uitgerust met een automaat. En nee, dat betekent niet dat de auto ‘saai’ (langzaam) rijdt. Elektrische auto’s accelereren namelijk erg snel, waarschijnlijk sneller dan u van een gelijksoortig type benzineauto gewend bent.
Elektrische auto’s zijn zwaarder dan benzineauto’s. Feit. Door de accu weegt de elektrische auto meer dan een gelijksoortige benzineauto. Van dit extra gewicht merkt u weinig tot niets. Echter, volgens sommigen slijten de banden sneller dan bij lichtere benzineauto’s. Dit is nog niet bewezen, maar u hoeft zich hier niet door te laten tegenhouden. Als u namelijk private leaset, betaalt u een vast bedrag in de maand waarin ook de onderhoudskosten (en dus banden) zijn inbegrepen. U draait dus niet op voor de kosten van een eventueel hogere bandenslijtage.
Elektrisch rijden vergt meer planning. Feit. Laadpunten zijn nu eenmaal in nog niet zulke groten getale te vinden als benzinepompen. In Nederland zijn er realtief veel laadpunten, maar zodra u over de grens gaat zult u minder laadpalen vinden. Dit is nu eenmaal zo, maar dat betekent niet dat het onmogelijk is om bijvoorbeeld met uw auto op vakantie te gaan. U zult alleen vooraf uw reis moeten plannen. Een route uitstippelen en de laadpunten noteren, zodat u weet dat u niet in de problemen raakt door een leeg rakende accu.
Het aandeel elektrische auto’s stijgt. Feit. Meer mensen raken overtuigd van de voordelen van elektrisch rijden en het aandeel elektrische auto’s is sinds 2016 meer dan verdubbeld. Het stijgende aantal auto’s zorgt natuurlijk voor meer laadpunten en meer garages waar men terecht kan voor onderhoud en reparatie.
De subsidiepot was dit jaar al ruim voor het einde van het jaar leeg. Feit. Dit was inderdaad jammer, maar de voorspelling voor 2021 is niet anders. Ook aankomend jaar zal naar verwachting de subsidie binnen enkele weken op zijn. Wij verwachten dan ook dat er in 2021 geen aanspraak kan worden gemaakt op subsidie. Toch zonde om de keuze voor een elektrische auto daarvan af te laten hangen.
Bent u nieuwsgierig geworden naar het private leasen van een elektrische auto? Neem dan gerust contact met ons op!
Gebaseerd op 721 reviews